مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
سرماخوردگی و گیاه درمانی

سرماخوردگی و گیاه درمانی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 20 مهر 1401 magfood.ir/Y
فهرست مطالب

با وزیدن باد پائیزی ابتلا به سرماخوردگی افزایش چشم گیری دارد . در این مطلب قصد داریم چند روش درمان گیاهی را جهت معالجه و بهبود زکام و سرما خوردگی بیان کنیم .

اسطخدوس :

این گیاه در شیراز با نام لاواندا می روید . و جهت اسانس گیری از آن استفاده می شود . ولی هندی یا عربی ان در دسترس است .

اسطخدوس خاصیت ضدعفونی کنندگی بالایی دارد .و جهت عفونتهای مجاری تنفسی ، ریه و اسم مفید است . برای درمان سرماخوردگی دمکرده گل ان مفید است . این دمنوش برای رفع تنگی نفس نیز مفید است .

بومادران :

این گیاه پر خاصیت برای درمان  بیماری های فراوانی به کار می رود . یکی از محاسن ان  استفاده در درمان زکام و نزله ی سرما خوردگی است . اما نه به صورت دمنوش ، جهت این درمان کافیست بخار جوشانده ی ان را استنشاق کنید .

اما برای برطرف شدن درد سینه و سردرد ناشی از انفلونزا بهتر است گل ان را بجوشانید و با عسل میل کنید .

گل بنفشه :

این گیاه زیبا و خوشرنگ ، دارای ترکیبات پکتینی و اسید ساسیلیک است  و عطر مخصوصی دارد .

جهت درمان سرماخوردگی جوشانده ی ۵ گرم ان در یک لیتر آب توصیه می شود . جهت رفع تنگی نفس اگر ۳ گرم آن‌جوشانده شود و بعد از نقداری تعریق در حمام میل شود مفید است . 

ترنجبین :

ترنجبین که شهد هشک شده ی شیرینی است ، خاصیت ضد التهابی دارد . و باعث رفع درد سینه و گلو و بر طرف کردن سرفه می شود .اگر در فصل زمستان یک لیوان شیر گرم را با ترنجبین شیرین نمایید و میل کنید از ابتلا به سرما خوردگی جلوگیری می کند .

تخم بالنگو :

افرادی که به کرات مبتلا به زکام می شوند و ترشحات پشت حلق دارند ، جهت تقویت بنیه ی بدن و افزایش ایمنی و مقاومت بدن می توانند از تخم بالنگو استفاده نمایند . جهت این درمان کافیست به مدت ۱۴ روز به جای آب از شربت تخم بالنگو استفاده نمایند .

شاهی :

شاهی جز گیاهانی است که خواصش وابسته به یک ماده ی معدنی ویژه است که هنگام رویش آن در گیاه ذخیره می شود .شاهی دارای ید و سرشار از ویتامین C است که ان را تبدیل به یک درمانگر قوی سرما خوردگی کرده است . بهترین راه استفاده ی آن در سبزی خوردن و در کنار غذا می باشد ‌.

شلغم :

شلغم بعلت دارا بودن عناصری چون فسفر ، کلسیم ، گوگرد ، منیزیوم ، ید و ارسنیک تبدیل به یک آنتی بیوتیک قوی شده است . مصرف روزانه یک عدد آن در پائیز و زمستان باعث عدم ابتلا به سرما خوردگی در این فصول می شود .

 

 

 

 

 

برچسب ها: راهکارهای گیاهی, درمان, سرماخوردگی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.