مجله خوراکی ها تغذیه و رژیم درمانی افزایش و کاهش وزن
رژیم کتو ، مفید یا مضر ؟

رژیم کتو ، مفید یا مضر ؟

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 28 شهریور 1401 magfood.ir/A
فهرست مطالب

اکثر افرادی که اقدام به دریافت رژیم و کاهش وزن میکنند، تمایل دارند که در کوتاه ترین زمان بیشترین کاهش وزن را داشته باشند و بدنبال راه های میان بر و جایگزین هستند. یکی از مواردی که ممکن است به این افراد پیشنهاد شود، اجرای رژیم کتو است. اما رژیم کتو چه رژیمی است و مناسب چه افرادی است؟

نام علمی رژیم کتو ، رژیم  کتوژنیک است و در اصل اولین بار این رژیم جهت درمان افراد مبتلا به صرع و تشنج که دیگر به  درمان های شیمیایی پاسخ نمی دادند استفاده شده است. البته فقط برای مدت کوتاه در حد یک یا دو روز ، تا متابولیسم سیستم عصبی نرمال شود و به درمان ها پاسخ دهد. بنابراین اساسا رژیم کتو رژیمی است که مناسب زمان کوتاه است. در صد تشکیل دهنده ی هر کدام از درشت مغذی ها در این رژیم به شرح زیر است .

-کربوهیدرات : ۵٪

-پروتئین ها : ۲۰٪

-چربی ها : ۷۵٪

 

در واقع رژیم کتو، برخلاف هرم اصلی راهنمای غذایی است و مکان و درصد مصرفی کربوهیدرات و چربی ها باهم جابجا شده است. مصرف انواع شیرینی ها، قندها، غلات و حبوبات، انواع میوه ها بجز توت فرنگی و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی محدود است. اما انواع مغزها، گوشتها بویژه گوشت های چرب و ماهی ازاد است.

اما آنچه که باعث می شود که عده ای متمایل به این رژیم شوند کاهش وزن سریعی است که طی این رژیم حاصل می شود. اماکاهش وزن پایداری نیست و بعد از مدتی مجدد بر میگردد زیرا بیشتر آب بدن از دست می رود. کاهش وزن پایدار حتما با ورزش همراه است و باعث کاهش توده ی چربی بدن می شود. در هر صورت چنین رژیمی حتما مضراتی برای بدن دارد و فقط برای مدت کوتاه جهت درمان بیماران خاص مفید است. چند ضرر این رژیم را باهم بررسی می کنیم :

 

-انفلوئنزای کتو :

معمولا در چند روز اول شروع این رژیم در اثر مصرف بسیار پایین کربوهیدرات با نشانه های  زیر عارض می شود. ضعف در عملکرد مغزی، افزایش اشتها، مشکلات گوارشی، پائین امدن سطح انرژی و ناتوانی  انجام فعالیت های ورزشی

 

-بر هم خوردن تعادل آ ب و الکترولیت بدن:

در اثر عدم مصرف میوه و سبزی های نشاسته ای میزان سدیم و پتاسیم بدن کاهش می یاید و باعث بروز عوارضی می شود‌.

 

-احتمال ابتلا به سنگ کلیه :

در اثر بهم خوردن الکترولیت های بدن، افرادی که رژیم کتو دارند افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه خواهند داشت.

 

-ریزش مو :

عدم دریافت ویتامین کافی در این رژیم بعلت عدم مصرف مقدار کافی میوه و سبزی بزرگترین عامل ریزش مو در این رژیم است.

 

-کلسترول بالا:

تعداد بالایی از افرادی که رژیم کتو گرفته اند به این عارضه مبتلا شده اند.

و اثرات دیگری مانند:

 - گرفتگی عضلات پا

- حالت تهوع

- سردرد و سرگیجه

- تعریق 

- تکرر ادرار

- احساس گرسنگی

- خستگی

و …

 

خوب است قبل از هر اقدامی برای کاهش وزن در نظر داشته باشیم که برای سلامتی بیشتر رژیم می گیریم. پس بر اساس این هدف روش کاهش وزن را انتخاب کنیم.

 

 

برچسب ها: رژیم, رژیم کتو
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.