مجله خوراکی ها طب سنتی ادویه
خواص درمانی پاپریکا

خواص درمانی پاپریکا

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 26 دی 1401 magfood.ir/2J
فهرست مطالب

ادویه ها غالبا جهت طعم  ، مزه و رنگ بیشتر به غذاها اضافه می شوند . معمولا بطور سنتی و براساس اداب و رسوم منطقه ای هر ادویه ای مورد استفاده قرار می گیرد و کمتر خواص درمانی یک ادویه در انتخاب اولیه ی ما برای استفاده ی آن در غذا مطرح است . در این مقاله قصد داریم خاصیت درمانی ادویه ی پاپریکا را مورد بررسی قرار دهیم و فقط از جهت طعم ، مزه و قابلیت رنگ دهی به غذا به ان نگاه نکنیم .

جهت اطلاع از خواص درمانی پاپریکا بد نیست که در ابتدا نگاهی به ترکیبات این ادویه داشته باشیم .

اگر ۱ قاشق چای خوری ( حدود ۲۰ گرم ) ادویه ی پاپریکا را مورد بررسی قرار دهیم ، ترکیبات زیر را می توانیم در ان مشاهده کنیم :

- پروتئین ۰/۳ گرم

- فیتو استرول ۳/۵ گرم

- آب ۰/۲ گرم

- خاکستر ۰/۱ گرم

- کربوهیدرات ۱/۱گرم

- فیبر غذایی ۰/۷ گرم

- قند ۰/۲ گرم

- مجموع چربی ۰/۳ گرم

- ویتامین ۱۰۵۵A واحد بین المللی

- ویتامین   ۱/۴c میلی گرم

- ویتامین E ( الفاتوکوفرول ) ۰/۶ میلی گرم

- ویتامین  ۱/۶k میکرو گرم

- نیاسین ۰/۳ میلی گرم

- ۰/۱ میلی گرم ویتامین  B6 

- فولات ۲/۱میلی گرم

- کولین ۱ میلی گرم

- کلسیم ۳/۵ میلی گرم

- اهن ۰/۵ میلی گرم

- منیزیم ۳/۷ میلی گرم

- فسفر ۶/۹ میلی گرم

- پتاسیم ۴۶/۹ میلی گرم

- روی ۰/۱ میلی گرم

انرژی حاصل از این مقدار پاپریکا فقط ۱۹ کیلو کالری است .

پاپریکا برای درمان چه بیماری هایی توصیه می شود :

بیماران مبتلا به ارتریت روماتوئید یا بیماری های التهابی :

بیماری ارتریت روماتوئید و سایر بیماری هایی که در اثر التهاب ایجاد می شوند ، مربوط به سیستم ایمنی بدن و نقص و کم کاری در آن است . مصرف پاپریکا باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شود و از واکنش های نامناسب بدن علیه سیستم ایمنی که باعث بیماری های خود ایمنی می شود ، جلوگیری می کند ‌.

همچنان افراد مبتلا به این بیماری های التهابی نیز با مصرف پاپریکا التهاب کمتری را تجربه خواهند کرد .

تامین انرژی افراد ضعیف :

شاید در نگاه اول به نظر اید که افراد ضعیف و کم بنیه نیاز به مصرف غذای بیشتر و وعده های غذایی فراوان تری دارند . امادیک نکته ی مهم بررسی عواملی است که باعث ازادسازی مناسب انرژی و اکسیژن رسانی کافی به تمام بدن می شود .

یک فاکتور مهم در ازادسازی انرژی از مواد غذایی ویتامین B6 می باشد که پاپریکا میزان قابل توجهی از این ویتامین دارد . همچنین وجود اهن در این ادویه باعث عملکرد درست و مناسب گلبول های قرمز و اکسیژن رسانی مناسب به تمام سلول ها می شود . در نتیجه اکسیژن کافی برای سوخت و ساز سلولی و تامین انرژی فراهم می شود . همچنین وجود کولین نیز بعنوان یک میانجی در مسیرهای تولید انرژی و انتقال پیام عصبی نقش دارند . کولین نیز در تامین انرژی کافی و مورد نیاز اثر دارد . پاپریکا از نظر اهن و کولین نیز مورد توجه است .

جلوگیری از پیر‌چشمی و تشکیل آب مروارید :

عملکرد درست چشم برای تبدیل نور به تصویر قابل دیدن یک شیء نیازمند ویتامین A می باشد این ویتامین محلول در چربی است و بیشتر از منابع حیوانی و روغنی تهیه می شود . البته فقط  خود ویتامین A دارای این نقش نمی باشد بلکه ترکیبات کاروتنوئیدی نظیر کریپتوگزانتین ، لوتئین ، گزانتین نیز اگر از منابع گیاهی تامین شوند می توانند در بدن تبدیل به ویتامین A فعال و مورد نیاز در چشم شود .

از جانب دیگر لوتئین و گزانتین دارای خواصی هستند که باعث جلوگیری از پیرچشمی و تشکیل اب مروارید می شود . هر دوی این مشکلات در افراد مسن شایع تر می باشد و مصرف پامریکا بعلت داشتن جانشین های ویتامین A  در سلامت سیستم‌چشمی نیز موثر است .

رفع بی خوابی :

از جمله عواملی که باعث بی خوابی می شود ، عدم تعادل و ترشح کافی هورمون ملاتونین می باشد . بسیارب از داروها نیز سعی در تنظیم و نرمال کردن مقدار این هورمون در بدن دارند . از جمله عوامل طبیعی که باعث نرمال شدن ملاتونین می شود ، پاپریکا است که ویتامین Bموجود در ان این خاصیت را موجب می شود . بی خوابی باعث تغییر خلق و خوی افراد و بداخلاقی نیز می شود . زیرا مقدار سروتونین و نور اپی نفرین در افراد بی خواب کاهش می یابد . هر دوی این عوامل موجب نشاط و خوش خلقی می شوند . با نرمال شدن میزان ملاتوتین در بدن ، سروتونین و نور اپی نفرین نیز متعادل می گردد که همه ی این تغییرات با مصرف پاپریکا برای افراد بی خو اب میسر است .

جلوگیری از سکته و مشکلات قلبی در افرادی که زمینه ی ارثی ان را دارند :

ابتلا به گرفتگی عروق و احتمال وقوع سکته ی قلبی در افرادی که زمینه ی ارثی دارند بیشتر است . عوامل انتی اکسیدان مانند ویتامین E و ویتامین C از جمله ویتامین های موثر در کاهش ابتلا به گرفتگی عروق و سکته در افراد مستعد می باشند . علاوه بر وجود این ویتامین ها در پاپریکا املاح بسیار سودمندی که عامل نرمال بودن فشار خون در قلب هستند و عملکرد درست قلب را رقم می زنند در پاپریکا وجود دارد ، مانند پتاسیم ، منیزیم و فسفر . 

التیام زخم و رفع کم خونی :

از جمله عواملی که باعث بهبود زخم می شود وجود ویتامین C و ویتامین E و آهن و بسیاری عوامل دیگر است . پاپریکا دارای این عوامل است و در صورت مصرف کمک‌به بهبود زخم می کند . همچنین در شرایط التیام و بهبودی زخم تولید گلبول های خونی کافی باعث تسریع روند بهبودی می شود . ویتامین E عامل مهمی در تشویل گلبول های قرمز فعال است . وجود این ویتامین به همراه سایر عواملدموثر در التیام زخم این ادویه را گزینه ی مناسبی جهت درمان کرده است .

کمک به التیام بافت معده و رفع سوء هاضمه :

 در موارد بسیاری مشکل افرادی که دچار سوء هضم هستند ، ختلالاتی در دیواره ی معده است ‌. در نتیجه ی عدم انسجام و سلامت دیواره ی داخلی معده ترشح انزیم ها و هضم کافی در نعده رخ نمی دهد و باعث سوء هضم و مشکلات مربوط به ان می شود . از جمله عواملی که دیواره ی داخلی معده را التیام می دهد ویتامین C بالای پاپریکا است . نکته ی مثبت دیگر پاپریکا که ان را یک ادویه ی مناسب در بهبود سیستم هضم کرده است دریافت ویتامین C از این ادویه بدون دریافت مقادیر بالای اسید است مانند سید بالایی ته در مرکبات دیده می شود .

 

 

برچسب ها: درمان, پاپریکا
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.