مجله خوراکی ها طب سنتی ادویه
دارچین ، ادویه ای معطر

دارچین ، ادویه ای معطر

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 18 مهر 1401 magfood.ir/a
فهرست مطالب

امروزه کمتر آشپزخانه ای را می شناسید که دارچین در آن نباشد و یا آشپز ماهری که تمایل به مصرف دارچین نداشته باشد .

این ادویه ی معطر علاوه بر طعم و عطر ویژه ای که دارد ، خواص درمانی فراوانی نیز دارد . تاریخچه ی مصرف ان به ۲۰۰۰ سال قبل برمی گردد و حتی برای مومیایی کردن نیز به کار می رود .

درخت دارچین درختی همیشه سبز است و بهترین نوع آن درسیلان یافت می شود . البته نوع هندی و چینی آن هم موجود است ولی نوع سیلان مرغوب تر و پر خاصیت تر است . بطور کلی بومی مناطق استوایی است .

ترکیبات دارچین :

پوست دارچین دارای ۲/۵ _ ۵/. درصد اسانس و بیش از ۵۰ ترکیب مختلف است . که ۶۵ _ ۸۰ درصد آن را سینام آلدهید تشکیل می دهد . سایر ترکیبات آن عبارتند از : سینامیک اسید ، ترویبات فنلی مانند : سافرول و ترکیبات ترپنی مانند : لیمونین ، تانن ، رزین و کومارین  و ترکیبات فتیل پروپانی مانند : هیدروکسی سینام آلدهید است . طعم شیرین دارچین بعلت مانیتول است .

در هر ۱۰۰ گرم دارچین :

۴ گرم پروتئین

۱۰ گرم آب

۲/۲ گرم کربوهیدرات

۱ گرم کلسیم 

و۲۴۷ کیلو کالری انرژی موجود است .

همچنین دارچین دارای اکسالات کلسیم ، قند ، مانیت ، تانن ، ماده رنگی ، اسانس ، موسیلاژ و رزین است .

مزاج دارچین گرم و خشک است .

خواص دارچین :

- بعضی از ترکیبات دارچین مانند : کومارین ، اوژنل ، سینام آلدهید و سینامیک اسید خاصیت ضد التهابی دارند . وجود سینامیک اسید به همراه ترکیب دیگری در دارچین ان را به گیاهی جهت التیام  و حفاظت مغز از بروز آلزایمر تبدیل کرده است . در یک تحقیق عصاره ی دارچین خاصیت جلوگیری از بیماری آلزایمر داشت .

- خاصیت ضد سرطانی :

هر ترکیبی که حاوی آنتی اکسیدان باشد باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد می شود و خاصیت ضد سرطانی دارد .دارچین بعلت غنی بودن از آنتی اکسیدان ها خاصیت ضد سرطانی دارد .

- دارچین می تواند حساسیت به انسولین را در بدن افزایش دهد ، لذا باعث کاهش قند خون می شود . برای افراد دیابتی مفید است .

- کمک به هضم نرمال :

دارچین دارای ترکیب روغنی شکل فراری است که خاصیت قوی ضد درد برای معده دارد . بنابراین یک ترکیب سودمند در طبخ غذای افرادی است که ناراحتی معده دارند . از جانب دیگر ، دارچین تقویت کننده ی سیستم هضم و دستگاه گوارش است و خاصیت ضد نفخ قابل توجهی دارد . و هضم غذاهای سنگین را آسان می کند و یا بهتر است گفته شود غذا را لطیف می کند .بنابراین جهت داشتن هضم آسان و مناسب  و تقویت سیستم هاضمه و رفع درد این سیستم سودمند است .

- یک خاصیت دارچین سبب استفاده ی ان در نوشابه های اروپائیان شده است و آن خاصیت اشتها اوری ان است .برای این منظور از خیسانده ی چوب دارچین استفاده می شود .

- دارچین یک مقوی اعصای رئیسه ی بدن یعنی مغز ، قلب و کبد است . این ادویه قلب را پاکسازی می کند و ریسک ابتلا به ان را کاهش می دهد . در سیستم عصبی باعث نشاط و شادابی می شود  و یک درمان  مناسب افسردگی است . حتی افرادی که به جنون مبتلا می شوند این موهبت الهی برای شان مفید است . و چون هضم را آسان می کند ، جهت تسهیل کار کبد می شود .

- از آنجایی که دارچین خاصیت ضد التهابی خاصی دارد بعلت وجود ترکیباتی به نام کونارین و اوژنل و ... و خاصیت ضد دردی بدای وجود ترکیباتی مانند : سینام آلدهید و لیمونن باعث آسانی تنفس و رفع گرفتگی ان می شود .

 

ممنوعیت مصرف دارچین :

- افرادی که دچار تپش قلب هستند ، فقط نقادیر اندک دارچین برای شان سودمند است .

- ترکیب کومارین موجود در دارچین اگر بیشتر از ۱/. میلی گرم به ازای هر کیلو ورن بدن مصرف شود به کبد آسیب می رساند .

- افرادی که به سایر ادویه ها مانند فلفل حساسیت دارند باید در مصرف دارچین محتاط باشند .

- بعضی افراد که طبع گرمی دارند با مصرف دارچین دچار آلرژی پوسای یا زخم دهان می شوند ، بنابراین باید در مصرف دارچین جانب احتیاط را رعایت کنند .

- در دوران بارداری مصرف مقدار جزئی دارچین بی ضرر است اما اگر بعنوان دارو و در دوز بالا مثرف شود باعث درد زود هنگام زایمان می شود . توصیه می شود گاهی  و فقط جهت بهره از خاصیت ضد نفخی ان استفاده شود .

- دارچین خلصیت ضد انعقادی دارد ، بنابراین قبل از مصرف دوز قابل توجه آن با پزشک نصرف شود .

- دارچین اثر داروی آنتی بیوتیک را دو برابر می کند . بنابراین زمان مصرف آنتی بیوتیک از استفاده ی آن خودداری کنید .

 

برچسب ها: خواص, دارچین
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.