مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
رب انار و خواص آن

رب انار و خواص آن

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 21 آذر 1401 magfood.ir/1p
فهرست مطالب

انار میوه ای پر خاصیت و مخصوص فصول سرد می باشد . سرشار از ویتامین و املاح و غنی از آنتی اکسیدان است . در فوائد بی شمار ان همین بس که میوه ای بهشتی است . یک چنین خصوصیاتی باعث شده است که مصرف ان فقط محدود به این فصول نباشد و از ان رب خوشرنگ و خوشمزه ای تهیه شود که قابلیت استفاده در هر زمانی از سال را داشته باشد .

رب تهیه شده از انار مانند خود انار دارای سه طعم می باشد .

۱ . رب انار ترش : دارای طبعی سرد و خشک است ‌ افرادی که یبوست دارند بهتر است از این رب استفاده نکنند ‌. اما برای رفع حرارت کبد و کاعش صفرای بدن مفید است . افرادی که ناراحتی گوارشی دارند شاید این رب برای شان مفید نباشد .

۲ . رب انار ملس : نسبت به نوع ترش آن سردی کمتری دارد و کمی متمایل به سمت اعتدال است . این طعم طرفداران فراوانی دارد .

۳ . رب انار شیرین : از دو طعم دیگر سردی کمتری دارد . برای افراد سرد مزاج و با افرادی که ناراحتی گوارشی دارند این طعم رب انار با مصلحاتش مفید است .

خواص رب انار :

اما چه خواصی را می توان از رب انار انتظار داشت . ابتدا به بررسی ترکیبات رب انار نی پردازیم .

رب انار دارای کربوهیدرات ، سدیم ، پتاسیم ، فیبر ، آهن ، منیزیم ، منگنز ، اسید فولیک ، پلی فنول ، اسید الایژیک ، ویتامین های  A , E , C , B 1 , B 2 , B 3 , B 6 می باشد .

مفید برای کم خونی :

رب انار دارای آهن می باشد و ویتامین C موجود در ان به جذب و استفاده ی بهتر آهن در بدن کمک می کند . بنابراین استفاده از ان برای بانوان باردار ، کودکان و افراد در معرض خطر کمبود آهن مفید است .

انار و کبد چرب :

 از انجایی که انار باعث پاکسازی کبد می شود ، به درمان بیماری های کبدی نیز کمک می کند . رب انار نیز چنین خاصیتی  یکی از مهم ترین این بیماری ها کبد چرب است  . البته بهتر است بسته به مزاج فرد اقدام به مشورت و  انتخاب طعم رب انار مصرفی برای درنان کبد چرب گردد ، تا بهبودی حاصل شود .

تقویت سیستم ایمنی ، قلب و عروق و ضد سرطان :

رب انار سرشار از ویتامین ها و عوامل آنتی اکسیدان است . ویتامین C , E , A موجود در ان به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و نقش انای اکسیدانی نیز دارند . از جانب دیگر عوامل ملی فنول موجود در رب انار باعث خاصیت ضد سرطانی و محافظت از سیتم قلب و عروق و جلوگیری از تشکیل پلاک در دیواره ی عروق و سکته ی قلبی و انواع مشکلات سیستم قلبی - عروقی می شود .

از بین بردن صفرای اضافی :

انار و رب انار بعنوان یک خنک کننده ی کبد و کاهنده ی خلط صفرا مطرح است . از انجایی که افراد صفراوی مزاج زود عصبانی می شوند و افراد تند خویی هستند ، استفاده از رب انار برای کاهش میزان عصبانیت افراد بخصوص نوجوانان و در سن بلوغ مفید است .

زیبایی پوست :

 بسیاری از مشکلات پوست در اثر عدم فعالیت مناسب کبد بروز می کند . رب انار بعنوان یک پاکسازی کننده ی کبد عامل مهمی در زیبایی پوست ، رفع جوش های صورت و طراوت و درخشندگی آن می باشد . همینطور ویتامین C و عوامل انتی اکسیدان موجود در انار و رب انار ، باعث حفظ طراوت و زیبایی پوست می باشد .

تهوع بارداری :

 بسیاری از موارد ویار بارداری و حالت تهوع در این دوران بخاطر کنبود ویتامین ها و بویژه آهن می باشد . رب انار به جهت دارا بودن ویتامین های مختلف و آهن یک گزینه ی مناسب جهت درمان تهوع بارداری می باشد ، بویژه اگر طعم ترش آن استفاده شود .

درمان فشار خون :

 مداومت در مصرف رب انار بخاطر وجود ترکیباتی چون ویتامین C و منیزیم باعث کنترل و کاهش فشار خون می شود . در صورت مداومت به مصرف انار و یا رب ان حتما داروهای مصرفی خود را با پزشک چک‌نمایید . از جاتب دیگر استفاده از رب انار بعنوان طعم دهنده در غذاها باعث کاهش مصرف نمک و کاهش فشار خون و جلوگیری از افزایش ان می شود .

کمک به درمان آفت و زخم دهان :

از جمله عواملی که باعث بهبود آفت و انواع زخم های دهانی می شود تانن است . رب انار دارای تانن قابل توجهی می باشد . استفاده روزانه از این رب و شستشوی دهان با این رب باعث بهبود زخم های دهانی و آفت می شود .

الزایمر و سیستم عصبی :

رب انار دارای ویتانین های گروه B می باشد که این ویتامین ها نقش اساسی در عملکرد درست سیستم عصبی دارند . علاوه بر این نیاسین سرشار رب انار عامل مهمی در جلوگیری از بروز آلزایمر می باشد . البته عوامل انتی اکسیدان ان هم در جلوگیری از ابتلا به الزایمر مفید و موثر هستند .

 

 

 

برچسب ها: خواص, رب, انار, رب انار
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.