مجله خوراکی ها طب سنتی دمنوش ها
دمنوش پونه

دمنوش پونه

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 06 مهر 1401 magfood.ir/H
فهرست مطالب

خانواده ی نعناع دارای عضوی به نام پونه است که دارای اسانس روغنی فرار و روغن منتول و مقدار قابل توجهی ویتامین های A , B , C است . کلسیم پونه نیز قابل توجه است . مرغوب ترین پونه در کنار چشمه ها و آب ذوب شده ی برف ها می روید . دمنوش پونه فوائد فراوانی دارد که بعضی از آنها شامل موارد زیر می باشد :

- درمان سرما خوردگی و آنفولانزا :

یک دلیل بزرگ که باعث می شود پونه بعنوان عامل تسکین دهنده و درمان کننده علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به حساب آید محتوی منتول بالای آن است . این احتمال وجود دارد که این گیاه به تنفس کمک نماید و عملکرد ریه و تنفس را تقویت کند . پونه در عین خلط آور بودن ، ریه را از خلط تخلیه و پاکسازی می کند .

- بهبود عملکرد دستگاه گوارش :

همواره ایجاد نفخ یک اختلال دستگاه گوارش و بسیار آزار دهنده بوده است ، در این مواقع استفاده از دمنوش پونه بسیار کمک کننده است . همچنین اسپاسم هایی که بیشتر اوقات عصبی هستند و یا علل دیگری دارند با این دمنوش تسکین می یابند . با نوشیدن این دمنوش معطر عملکرد کبد و کیسه ی صفرا نیز بهبود می یابد .

- تنظیم خواب و آرام بخش :

یکی از موهبت های این دمنوش تنظیم خواب و ارام بخشی برای افرادی است که از آن می نوشند . حتی در گذشته جهت آرامش سیستم عصبی برای درمان صرع هم از پونه استفاده می شده است  و تا این حد توانمند است در بهبود عملکرد سیستم عصبی .

- پونه و استخوان :

پونه دارای کلسیم فراوانی است و استفاده از خشک شده و یا دمنوش آن برای کودکان در حال رشد و افراد در معرض پوکی استخوان بسیار مفید است .

-جلوگیری از عفونت و درمان تب: 

پونه در اکثر مواقع برای رفع عفونت را بوزژه عفونت تنفسی را برطرف می کند و در صورت بروز تب ،دمای بدن را کاهش می داد .

-رفع اسپاسم و گرفتگی عضلانی:

از آنجایی که پونه کلسیم و ویتامین C قابل توجهی دارد ، در صورت بروز اسپاسم عضلانی به رفع آن کمک می کند ، بنابراین در صورت بروز خستگی عضلانی حتما این دمنوش مفید را در برنامه ی خود بگنجانید .

روش تهیه ی دمنوش معطر پونه :

جهت اماده کردن این دمنوش پر خاصیت یک قاشق غذاخوری پونه ی را به یک لیوان ابجوش بیفزایید و بعد از ۱۰ دقیقه صبوری ، آن را با عسل و یا نبات شیرین نمائید و میل نمائید .

ممنوعیت مصرف :

- مصرف پونه در بانوان باردار ممنوع است .

-صاحبان مزاج گرم و خشک در مصرف آن باید دقت نمایند و حتما قبل از مصرب با افراد آگاه و یا پزشک خود مشورت نمایند .

برچسب ها: دمنوش, معطر, پونه, خواص
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.