مجله خوراکی ها گروه های غذایی میوه ها
انار هدیه ی بهشتی

انار هدیه ی بهشتی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 04 آبان 1401 magfood.ir/v
فهرست مطالب

یکی از میوه های پرخاصیت فصل پاییز و زمستان ، انار است . این میوهدی زیبا و خوشرنگ دارای ترکیبات موثری در خود میوه و حتی در پوست خود است . طعم آن گاهی ترش و گاهی شیرین است و بسته به مزه اش خواص و مزاج آن متفاوت است . انار از ویتامین هایی مانند A , B , C و E غنی می باشد و املاح فراوانی دارد که خواص و ویژگی های آن را افزون کرده است .

در زیادی خواص آن کافیست فقط به این مثل توجه شود " یک انار و صد بیمار " یعنی یک انار برای درمان صد بیماری کافیست .

خواص و ویژگی های انار :

- رفع سرفه :

در صورتی که انار طعم شیرین داشته باشد برای سینه و ریه مفید است . بهتر است انار را برای این منظور مدتی بر روی شعله غیر مستقیم قرار دهید تا به اصطلاح پخته شود .اما از مصرف انار ترش بپرهیزید که مشکلات ریه و سینه را بیشتر می کند .

یک روش دیگر استفاده از اب شیرین انار به همراه نشاسته و کمی شکر است تا درد سینه و سرفه را بهبود دهد .

- پاکسازی کننده کبد:

مصرف انار و مداومت بر آن باعث پاکسازی و بهبود اعمال کبد می شود . افرادی که مزاج گرم دارند مانند افراد صفراوی از نوع ترش آن استفاده کنند و افرادی که مزاج سرد دارند مصرف انار شیرین برای شان مفید است .

- ضد سرطان :

هر ماده ای که خاصیت انتی اکسیدانی داشته باشد ضد سرطان است . انار مقدار قابل توجهی ویتامین C و ویتامین  E دارد . این دو ویتامین خاصیت انتی اکسیدانی دارند . بنابراین مصرف انار از وقوع سرطان جلوگیری می کند . برای بهره بردن از ویتامین E بالای انار حتما هسته ی آن را بجوید .

- زیبایی جنین :

انار در کنار سیب و گلابی جز میوه هایی استه که در دوران بارداری توصیه می شود مادر جهت زیبایی جنین مداومت به مصرف آن داشته باشد . در عین حال مصرف انار باعث تقویت سیستم هاضمه ی مادر می شود و از احساس سنگینی بعد از غذا خوردن مادر می کاهد .

- رفع ویار و جلوگیری از سقط جنین :

یکی از علل ویار در دوران بارداری ، کمبود آهن و بعضی ویتامین ها می باشد . انار آهن و ویتامین ها و املاح فراوانی دارد بنابراین برای  رفع دیار دوران بارداری توصیه می شود . علاوه بر این حافظ سلامت مادر و جنین است و از سقط جنین جلوگیری می کند .

- درمان چربی و کلسترول بالا :

سرکه ای که از انار تهیه می شود  دوستدار عروق و قلب است . از آنجایی که میزان کلسترول و چربی بالا باعث گرفتگی عروق قلب می شود ، سرکه ی انار عروق را پاکسازی می کند و کلسترول و چربی را کاهش می دهد . حداقل مقدار مصرف دو قاشق غذاخوری در روز است .

- درمان کبد چرب :

انار و سرکه ی انار یک پاکسازی کننده ی قوی کبد هستند . کبد را تقویت می کنند و سبب بهبود اعمال کبد می شوند . بنابراین مصرف سرکه ی انار یک گزینه ی درمان کبد چرب است .

- درمان رماتیسم پوستی :

بیمارانی که بخاطر رماتیسم پوستی لکه های تیره رنگ بر روی پوست دارند از دستور زیر پیروی کنند :

- مصرف یک لیوان آب انار شیرین به همراه هفت عدد گلنار وحشی

عصرها دو قاشق رب انار شیرین میل شود .

- درمان آفت و مشکلات دهانی :

برای رفع آفت و تقویت لثه ها و رفع برفک دهانی کافیست مقدار انار ترش را اب بگیرید و روزی چند بار ان را در دهان نگه دارید و مزه مزه کنید .

- تسهیل دفع ادرار :

انار ادرار اور است و بیمارانی که از دفع نامناسب ادرار رنج می برند می توانند ان را صبح ناشتا استفاده کنند . البته در صورت نداشتن زخم های گوارشی

- تقویت رشد :

انار به علت دارا بودن ویتامین های B و آهن برای دستیابی به رشد مناسب و جبران کمبود رشد توصیه می شود . البته نوع شیرین آن 

- خاصیت ضد انگلی :

برای این منظور از پوست انار استفاده می شود . پوست انار دارای الکالوئیدهای  پرلیتین ، ایزومرلیتین و متیل ایزومرلیتین که خاصیت ضد انگلی قوی بویژه بر ضد کرم کدو دارند . برای این منظور ۶۰ گرم از پوست و ریشه ی انار را ۶ ساعت در آب بخیسانید سپس با ۷۵۰ سی سی اب بجوشانید تا به ۵۰۰ سی سی برسد . این مقدار را ۳ قسمت کنید و طی روز با فاصله ی یکساعت و نیم‌جرعه جرعه میل کنید .

- نشاط آور :

انار غنی از ویتامین ها وانتی اکسیدانهاست و نشاط اور ، ضد افسردگی و ضد پیری می باشد .

نکته :

افرادی که زخم معده و روده دارند در مصرف انار بخصوص ترش آن احتیاط کنند .

- مزاج انار 

انار شیرین مزاج گرم دارد . اما انار ترش مزاج سرد دارد .

 

برچسب ها: خواص, انار
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.