مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
جعفری ، گیاهی دوستدار  کبد و ...

جعفری ، گیاهی دوستدار کبد و ...

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 31 شهریور 1401 magfood.ir/D
فهرست مطالب

جعفری نوعی سبزی خوراکی است که بصورت خشک و تر مصرف می شود.

نام علمی :Petroselinum crispum

از تیره ی چتریان و گروه کرفس سانان است.

ارزش غذایی : در هر ۱۰۰  گرم ۳۶ Kcal دارد.

جعفری یک منبع خوب برای ویتامین های  A , C و K  است و از آهن و اسیدفولیک غنی است. دو جزء روغن های فرار و فلاونوئیدها آن را به گیاه بی مانندی تبدیل کرده است.

 

- روغن های فرار :

نقش مهمی در جلوگیری از تشکیل تومور، خصوصا سرطان ریه دارد. مهم ترین ترکیب که در جعفری این خاصیت را دارد میریستین است. لیمونن، آلفاتوژن و اِاوجنول از دیگر ترکیبات این گروه است که در جعفری موجود است.

این روغن ها در صورت تغلیظ و استخراج از جعفری باعث افزایش فعالیت آنزیم گلوتاتیون - s-ترانسفراز می شود که جلوی تخریب سلولی را می گیرد. علاوه براین مواد سرطان زایی مانند بنزوپیرن ها که در دود سیگار و دود زغال وجود دارد را نیز خنثی می کنند.

 

- فلاوونوئیدها :

این گروه ترکیبات ضد سرطان ، ضد التهاب هستند و اعمال سلول را نرمال می کنند و اعمال مفید دیگری نیز انجام می دهند. حدود ۴ ترکیب موثر فلاوونوئیدها در جعفری شناخته شده است.

 

 

جعفری علاوه بر طعم و عطری که به غذا می دهد دارای خواص دارویی فراوانی است. جعفری هم به صورت تازه و هم خشک شده، ریشه  ویا تخم آن قابل استفاده است.

 

-مزاج جعفری گرم و خشک است. افرادی که چنین مزاجی دارند، در کنار جعفری از خیار و لیمو ترش نیز استفاده نمایند. 

 

-جعفری اثر ویژه ای بر روی پاکسازی کبد دارد. جهت بهره مندی از این ویژگی جعفری آن را بصورت دمنوش به مدت ۴۰ روز مصرف نمائید. 

 

از آنجایی که کبد پاکسازی شده خون صالح تولید می کند، پاکسازی کبد با جعفری باعث اصلاح خون و جریان خون مناسب در بدن می شود و پوست بخوبی تغذیه شده و شاداب و لطیف می شود. علاوه بر این املاح و ویتامین های فراوان ان، پوست را جوان و سالم نگه می دارد. همینطور استفاده از جوشانده ی جعفری بر روی لکه های پوستی باعث کمرنگ تر شدن آنها می شود. اثری شبیه داروی هیدرو کینون .

 

- همینطور جعفری با کمک به کبد باعث اصلاح سطح کلسترول بد شده و کلسترول بد را کاهش می دهد.

 

- جعفری ترکیبات آنتی اکسیدان و ویتامین C دارد که باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. تهیه ی انواع سوپ و آش هایی که دارای جعفری هستند گزینه ی مناسبی است.

 

-استفاده از دمنوش جعفری در افراد دیابتی بسیار مفید است زیرا با اصلاح گردش خون  به سالم ماندن عروق کمک کرده و سبب حفظ سلامت بیمار می شود. اما چون باعث افت قند خون می شود، بهتر است بصورت غذایی مصرف شود. در صورت استفاده ی دمنوش ان، با مزشک مشورت کنید.

 

-افرادی که کلیه ی فعالی ندارند و دچار تورم در پا  می شوند، دمنوش جعفری بسیار برای شان مفید است. زیرا جعفری دارای دیورتیک طبیعی است و باعث افزایش فعالیت کلیه ها و رفع تورم می شود.

 

- جعفری بعلت میزان بالای ویتامین B بعنوان یک ارام بخش طبیعی محسوب می شود. همینطور افرادی که دچار استرس می شوند با نوشیدن یکبار دمنوش جعفری با عسل احساس بهتری خواهند داشت.

 

- اگر نیم کلوگرم جعفری در یک و نیم لیتر آب جوشانده شود  تا نیم لیتر دمنوش بدست آید و فردی که دارای سنگ های ریز کلیه است  به مدت ۴۰ روز بنوشد، سنگ ها از بدنش دفع خواهد شد.

 

  ممنوعیت :

- مصرف دارو گونه ی جعفری در دوران بارداری بویژه ۳ ماهه ی اول ممنوع است اما در غذاها بلامانع است.

- در افرادی که احتباس آب دارند و کلیه بدرستی کار نمی کند، احتیاط مصرف وجود دارد.

-مصرف کنندگان وارفارین و اسپیرین حتما باید تحت نظر پزشک جعفری را بعنوان دارو مصرف کنند.

برچسب ها: جعفری, فوائد, کبد, پوست
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.