مجله خوراکی ها گروه های غذایی سبزیجات
بروکلی در سبد غذایی

بروکلی در سبد غذایی

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 05 شهریور 1402 magfood.ir/5P
فهرست مطالب

"بروکلی" از خانواده کلم هاست و سرشار از ویتامین های A و D .است بروکلی در فصل های خنک بهترین و بیشترین محصول را می دهد. کلم بروکلی از 90 درصد آب تشکیل شده و حاوی مواد مغذی فوق العاده ای است. یک عدد بروکلی کوچک به اندازه یک فنجان جو فیبر و به اندازه دو عدد پرتقال، ویتامین C دارد. حتی می توان از برگ های بروکلی نیز استفاده کرد چون خوردنی هستند.

جالب اینجاست که از این گیاه مفید نه فقط به صورت خام که به صورت پخته در انواع غذا می توان استفاده کرد. با گنجاندن انواع غذا که با بروکلی تهیه می شوند در فهرست غذاهای خانواده علاوه بر بهره مندی از خواص کلم بروکلی منوی غذای رنگارنگ، سالم و متنوعی خواهید داشت.

 

سالاد انار و کلم بروکلی:

به دلیل وجود انار در این سالاد، سالاد دارای رنگ خاص و ویژه ای است.

سالاد انار و کلم بروکلی یکی از انواع سالاد های خوشمزه و مجلسی بین المللی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این سالاد خوشمزه علاوه بر اینکه ظاهری شیک و مجلسی دارد، طعمی خوشمزه و بسیار خاص دارد که می تواند یک گزینه عالی برای فصل زمستان باشد. یکی دیگر از استفاده های این سالاد لاکچری این است که می توانیم آنرا در کنار شام شب يلدا سرو کنیم. این سالاد خوشمزه از ترکیب گلم کلم، کلم بروکلی و انار تهیه می شود که در صورت تمایل می توانیم به جای استفاده از کلم بروکلی از کلم های دیگر مانند کلم بنفش و کلم برگ نیز استفاده کنیم.

● طرز تهیه سالاد انار و کلم بروکلی:

-انار ۱ لیوان

-گل کلم ۲ عدد کوچک

-۲ عدد  کلم بروکلی کوچک

-سس مایونز ۴ قاشق غذاخوری

-آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

-روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

-نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

 

● دستور تهیه سالاد انار و کلم بروکلی:

-مرحله اول:

برای تهیه سالاد انار و کلم بروکلی مجلسی ابتدا گل کلم و کلم بروکلی را به صورت تکه تکه خرد می کنیم و به خوبی می شوییم سپس داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان به طور کامل خارج شود.

 

-مرحله دوم:

گل کلم و کلم بروکلی را می توانیم به صورت خام سرو کنیم که البته نفخ زیادی دارد. یا اینکه قبل از اضافه کردن به سالاد بجوشانیم تا بو و طعم زهم کلم ها گرفته شود. برای این منظور یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و ۲ پیمانه آب به ان‌اضافه می کنیم.

 

-مرحله سوم:

در این مرحله قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و ۱ قاشق چایخوری نمک به آب جوش اضافه می کنیم. پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید گل کلم و کلم بروکلی را به آب جوش اضافه می کنیم.

 

-مرحله چهارم:

حالا به مدت ۱۵ دقیقه زمان می دهیم تا گل کلم و کلم بروکلی بجوشند سپس آنها را از آب جوش خارج می کنیم و کنار می گذاریم تا کاملا خشک شوند و آب اضافی شان به طور کامل گرفته شود.

 

-مرحله پنجم:

نکته مهم در مورد جوشاندن گل کلم و کلم بروکلی این است که باید مراقب باشیم بیش از حد درون آب جوش نمانند، چون بیش از حد نرم می شوند و ممکن است هنگام مخلوط کردن با انار له شوند که باعث خراب شدن ظاهر سالاد می شود.

 

-مرحله ششم:

در این مرحله گل کلم و کلم بروکلی را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم سپس انار دانهه شده را اضافه کنیم و به آرامی با هم ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند. سپس به سراغ آماده کردن سس می رویم.

 

-مرحله هفتم:

برای تهیه سس سالاد ابتدا سس مایونز را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس روغن زیتون را به همراه آب لیمو ترش و مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم تا با هم یکدست شوند.

 

-مرحله هشتم:

در این مرحله سس را به سالاد اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا سس به تمام نقاط سالاد برسد.

حالا روی کاسه سالاد را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم تا سس به خوبی به خورد سالاد برود، سپس سرو می کنیم.

 

سالاد ریگاتونی کلم بروکلی و قارچ:

سالاد ریگاتونی یکی از سالادهای خوشمزه می باشد. ریگاتونی به نوع ماکارونی استفاده شده این سالاد می گویند که اسم این فرم ماکارونی ریگاتونی است و ترکیب آن با سبزيجات مختلف طعم بسیار خوبی می دهد.

 ریگاتونی نوعی پاستا لوله ای شکل است که دو سر آن خالی می باشد. تهیه این سالاد بسیار آسان است و وقت بسیار کمی را می گیرد و می توانید به راحتی تهیه کنید و با انواع سبزیجات سرو کنید. سالاد ریگاتونی را می توانید برای مهمانی خود نیز استفاده کنید یا به منو کافه و رستوران های خود اضافه کنید. سالاد ریگاتونی با مرغ و کلم بروکلی تهیه می شود و اگر دوست نداشتید می توانید مرغ را حذف کنید در تهیه این سالاد می توانید خلاقیت های مختلف به کار بگیرید. می توانید آن را ساده یا قالبی تهیه کنید.

 

● مواد لازم جهت تهیه سالاد ریگاتونی و بروکلی

-۵۰۰ گرم پاستا

-یک عدد کلم بروکلی خرد شده

-۲۵۰ گرم قارچ اسلایس شده

-۲ لیوان شیر پر چرب

-۱۲-۸ حبه سیر رنده شده

-۳ قاشق غذا خوری آرد برنج یا آرد با همین کیفیت

-نمک، فلفل سیاه و ادویه دلخواه

-روغن به مقدار لازم

 

●طرز تهیه سالاد ریگاتونی و بروکلی:

ابتدا پاستا را طبق دستورالعمل روی بسته بندی پخته و آبکش کنید. همزمان در ماهیتابه روغن بریزید روی حرارت بالا قارچ را تفت دهید. بعد کلم بروکلی را اضافه کنید و روی ظرف بگذارید حدود ۵ دقیقه تا کلم بروکلی مقداری نرم شود، بعد قارچ و بروکلی را روی پاستا پخته بریزید و در همان ماهیتابه سیر رنده را با روغن تفت دهید. بعد آرد را اضافه کنید تفت دهید و شیر را کم کم اضافه کنید و مرتب و سریع هم بزنید تا آرد گوله نشود.

- حرارت را کم کنید و بگذارید بجوشد تا سس غلیظ شود. اگر سس بعد از چند دقیقه به قوام مورد نظر شما نرسید یک قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید و برعکس اگه خیلی غلیظ شد شیر بیشتر اضافه کنید.

- جهت طعم دادن نمک و فلفل را اضافه کرده و هم بزنید، برای اینکه یک سس فوق العاده خامه ای داشته باشید،سس را بوسیله گوشت کوب برقی یا مخلوط کن کامل یکدست کنید، سپس سس گرم را روی پاستا و کلم بروکلی ، قارچ بریزید و به آرامی مخلوط کنید و در صورت تمایل با فلفل سیاه یا چیلی و پنیر پارمسان سرو کنید.

بهتر است قبل از سرو کردن دو ساعت سالاد را در یخچال قرار دهید تا بهتر طعم دار شود و خوب جا بیفتد.

 

كوكو كلم بروکلی ( کوکو بروکلی ):

 

● مواد لازم برای تهیه کوکو کلم بروکلی:

-کلم بروکلی متوسط ۱ عدد

-آرد سفید یا سوخاری ۱ پیمانه

-شير نصف پیمانه

-تخم مرغ ۲ عدد

-پنیر پیتزا ۱ پیمانه

-۳ حبه سير

-نمک، فلفل، زعفران دم کرده به میزان لازم

 

● طرز تهیه کوکو کلم بروکلی:

۱. برای تهیه غذا با کلم بروکلی از نوع کوکو کلم بروکلی ابتدا یک ظرف مناسب را تا نیمه از آب پر کنید و کمی نمک داخل آن بریزید.

۲. صبر کنید تا آب به جوش بیاید.

۳.  بعد کلم بروکلی های شسته و تمیز را به گل های کوچک تقسیم کرده و داخل آب نمک بریزید و به مدت ۵ تا ۸ دقیقه بجوشانید.

۴. سپس آنها را داخل سبد ریخته و آب اضافه را دور بریزید.

۵. آرد و نمک را ۲ الی ۳ بار الک کنید.

۶. تخم مرغ ها را در ظرفی بشکنید و کمی هم بزنید تا یکدست شوند.

۷. شیر یا آب مرغ را افزوده و کم کم آرد را به آنها اضافه کنید و با چنگال خوب به هم بزنید تا کف کند.

۸. در این مرحله سیر رنده شده و پنیر پیتزا و فلفل و زردچوبه را نیز به مواد اضافه کرده و در نهایت کلم های پخته شده را با پشت چنگال خرد کنید و با مواد کوکو مخلوط نمایید تا خوب طعم دار شوند.

۹. در صورت تمایل دو قاشق زعفران آب کرده نیز به مواد کوکو افزوده و خوب مخلوط کنید.

۱۰. کمی روغن داخل ماهیتابه ریخته و صبر کنید تا داغ شود.

۱۱.‌ از مواد کوکوی اماده شده کمی با قاشق بردارید و در روغن داغ ریخته و سرخ کنید و وقتی یک سمت خوب سرخ شد کوکو را برگردانید و طرف دیگر را هم سرخ نمایید.

کوکو کلم بروکلی خوشمزه شما آماده است. کوکوها را داخل ظرف مناسبی چیده و اطراف آنها را با چند برش گوجه فرنگی و لیموی تازه و زیتون تزئین کرده و با نان سنگک تازه میل کنید. 

 

خوراک میگو با کلم بروکلی:

 

میگو یک غذای دریایی و پر خاصیت است. بعضی افراد طعم میگو را چندان دوست ندارند، همراهی میگو با بروکلی پخته شده باعث تلطیف طعم میگو و افزایش فوائد و خواص این غذا می شود.

-مواد لازم جهت تهیه خوراک میگو با بروکلی:

-دو عدد تخم مرغ بزرگ

-یک عدد کلم بروکلی بزرگ

-یک عدد میگوی بزرگ و بریده شده به قسمت های مساوی

-یک عدد فلفل قرمز شیرین خرد شده

-یک عدد فلفل دلمه ای خرد شده

-چهار حبه سیر

-نصف قاشق چایی خوری نمک و فلفل

-مقداری سرکه

-مقداری روغن زیتون

 

●مراحل تهیه خوراک میگو با کلم بروکلی:

- جهته تهیه ی این خوراک ابتدا یک ماهیتابه بزرگ بردارید و دو قاشق غذا خوری روغن داخل آن بریزید و بگذارید با حرارت زیاد داغ شود.

- سپس تخم مرغ ها را در روغن شکسته و عسلی کرده و در گوشه ای بگذارید تا خنک شوند.

- پس از آن با همان روغنی که داخل ماهیتابه باقی مانده،  گل کلم های شسته و خرد شده را به آن اضافه کرده و بگذارید به مدت ۳ تا ۴ دقیقه پخته شوند و سپس فلفل قرمز، فلفل دلمه ای ، سیر، نمک، فلفل، روغن زیتون و کمی سرکه را به آن اضافه کنید و مرتبا هم بزنید تا تمام مواد پخته و با یکدیگر ترکیب شوند.

- در همین فاصله در ماهیتابه ای جداگانه میگو ها را بریزید و آن را هم بزنید تا رنگ آن تغییر کند و کمی سرخ شود. در مرحله ،آخر میگوها را به ظرف  کلم بروکلی و فلفل قرمز اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا تمام مواد با یکدیگر ترکیب شوند و سپس در ظرف مناسب سرو کنید.

 

فریتاتای کلم بروکلی:

فریتاتا یک غذای جذاب و متفاوت است که ورود ان به سبد غذایی باعث ایجاد تنوع می شود.

- مواد لازم جهت  تهیه فریتاتای بروکلی:

- ۱ قاشق سوپ خوری نمک ( ۲۵ ) گرم

- ۲ فنجان بروکلی ۲۰۰ گرم

- ۲ فلفل قرمز ۸۵ گرم

-۵  تخم مرغ متوسط 

- ۲ فنجان پنیر خرد شده ۲۰۰ گرم

- ۱ قاشق سوپ خوری کره ۲۵ گرم

- ۱۶۵ میلی لیتر شیر

 

●مراحل تهیه فریتاتا بروکلی:

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بروکلی شسته شده را در قابلمه کوچک بجوشانید. سپس آب اضافی راتخلیه کنید. دقت کنید فر را از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید.

- در این مرحلا باید سس فریتاتا را اماده کنید. جهت تهیه ی این سس در یک تابه تخم مرغ را بشکنید و شیر را به ان اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.برای طعم دار شدن سس نمک و فلفل قرمز خرد شده را به ان اضافه کنید و بعد پنیر پیتزا را به ان اضافه کنید تا سس کمی قوام پیدا کند.

 این ترکیب را به مدت 5 دقیقه با حرارت کم بپزید ولی دائما هم بزنید تا سس یکدست شود و ته نگیرد . سپس سس را  از روی حرارت بردارید سس را با بروکلی ها مخلوط کنید .سپس ته ظرف فر را با روغن چرب کنید و مخلوط بروکلی و سس را در ظرف بریزیدو ظرف را داخل فر بگذارید. تا طلایی شدن سطح روی سس در فر قرار دهید. البته بیش از 15 دقیقه داخل فر نگذارید.

بعد از خنک شدن در ظرف مورد نظر فریتاتا را سرو کنید.

 

سوپ کلم بروکلی و پنیر چدار:

 

سوپ یک پیش غذای خوشمزه در کل دنیاست و تنوع بالایی دارد. در این قسمت سوپ کلم بروکلی را بررسی می کنیم.

-مواد لازم جهت تهیه سوپ کلم بروکلی و پنیر چدار:

-کره ۲ قاشق غذاخوری

-پیاز ۱ عدد کوچک خرد شده

-شیر پر چرب ۲ پیمانه

-آب مرغ عصاره مرغ ۲ پیمانه

-بکلم بروکلی ۱ پیمانه خرد شده

-هویج ۱ پیمانه خرد شده

-کرفس ۱ شاخه

-پنیر چدار : ۱ قالب (۳۰۰ گرم)

-نمک و فلفل به مقدار مورد نیاز

 

●مراحل تهیه سوپ کلم بروکلی با پنیر چدار:

-ابتدا پیاز ها را نگینی خرد کنید. در یک تابه پیازهای خرد شده را با ۱ قاشق کره تفت دهید تا کمی آب آن کشیده شود و سبک شوند. قبل از اینکه رنگ پیازها طلایی شود از روی حرارت آن را بردارید.

-در یک قابلمه دیگر ۱ قاشق کره بریزید تا ذوب شود سپس شعله را کم کنید و آرد را به آن اضافه کنید.

-آرد را دائما هم بزنید تا نسوزد. برای جلوگیری از سوختن حتی می توانید ۲ قاشق شیر به آن اضافه کنید .

-۳ تا ۴ دقیقه بعد  قابلمه را مدت کوتاهی از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شوند. و زمانی که شیر و اب مرغ اضافه شود ارد گلوله نشود.

-شیر را کم کم به آرد اضافه کنید. ۲ لیوان آب مرغ را هم به قابلمه اضافه کنید.اگر آب مرغ در دسترس ندارید می توانید، از پودر عصاره مرغ استفاده کنید حدود ۲۰ دقیقه مواد داخل قابلمه را هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته شود و کمی غلیظ شود.

-سبزیجات خرد شده یعنی کلم ،بروکلی، هویج و کرفس را در قابلمه بریزید حدود ۲۰ دقیقه زمان دهید تا سبزیجات در قابلمه بجوشد و سوپ یکنواخت شود.

-البته هر چه سبزیجات کمتر حرارت ببینند سبزی و خواص خود را بیشتر حفظ می کنند، پس زیاد آن را حرارت ندهید.

-در مرحله ی آخر پنیر چدار را ریز خرد کرده در قابلمه بریزید و هم بزنید تا از هم باز شده و حل بشود.

-در انتها جهت طعم دار کردن سوپ نمک و فلفل و ادویه را به سوپ چدار و کلم بروکلی اضافه کنید.

-بعد از به قوام رسیدن مناسب سوپ، ان را سرو کنید.

 

کلم بروکلی کبابی:

-مواد لازم برای تهیه کلم بروکلی کبابی با پنیر:

-کلم بروکلی چهار فنجان

-کره دو قاشق غذاخوری

-سیر دو حبه

-آرد گندم دو قاشق غذاخوری

-شیر پرچرب سه چهارم فنجان

-پنیر پارمسان نصف فنجان

-نمک و فلفل به مقدار لازم

 

●مراحل تهیه کلم بروکلی کبابی با پنیر:

برای تهیه میان وعده ای سبک و سالم مثل بروکلی کبابی یا گل کلم کبابی، ابتدا باید فر را روی ۱۶۵ درجه سانتیگراد قرار دهید تا گرم شود. - در ابتدا یک قابلمه کلمه بروکلی را قرار دهید و روی آن آب بریزید.

-آب باید روی کلم را بپوشاند سپس قابلمه را روی گاز قرار داده و اجازه دهید به مدت دو تا شش دقیقه بپزد. پس از گذشت این زمان با کمک یک آبکش آب قابلمه را دور ریخته و کلم بروکلی های پخته شده را در یک ظرف بریزید.

-یک ماهیتابه کوچک را روی حرارت متوسط قرار داده و داخل آن کره پاستوریزه بریزید و اجازه دهید با حرارت متوسط کره آب شود. سپس به آن آرد گندم را اضافه کرده و اجازه دهید تا زمانی که حباب دار می شود روی اجاق بماند.

-آرام آرام شیر پرچرب را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.اجازه دهید مواد داخل قابلمه به مدت یک دقیقه بجوشد، سپس آن را از روی گاز بردارید. مواد به دست آمده را با کلم بروکلی بخارپز شده در یک کاسه ریخته و مخلوط کنید.

-برای قرار دادن بروکلی ها در فر، داخل ظرف فر فویل آلومینیومی گذاشته و کلم بروکلی و مواد ترکیب شده با آن را به ظرف منتقل کنید. سپس به آن نمک و فلفل اضافه کنید مقدار نمک و فلفل به سلیقه شما بستگی دارد.

-اگر طعم شور یا تند دوست دارید می توانید مقدار آنها را کم یا زیاد کنید پنیر پارمسان را رنده کرده و همراه با سیر به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید.

- سپس ظرف را داخل فر گذاشته و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه و تا زمانی که رنگ آن طلایی شود در فر بماند.حالا کلم بروکلی کبابی با پنیر شما آماده است.

 

 

 

برچسب ها: کلم بروکلی, رسپی
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.