مجله خوراکی ها دستورهای غذایی
طرز تهیه آش رشته خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه آش رشته خوشمزه و مجلسی

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 24 مهر 1402 magfood.ir/6B
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
روغن مایع به مقدار لازم
زرچوبه به مقدار لازم
سبزی آش 1 کیلوگرم
سیر 4 الی 5 حبه
نخود و لوبیا 250 الی 300 گرم
- باید نخود، لوبیای سفید، کمی چیتی و لوبیای کپسولی مجموعا 250 گرم باشد. در ضمن میزان نخود و لوبیا در آش رشته کاملا ذائقه ای است.
نعنا خشک شده به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
پیاز درشت 8 الی 10 عدد

طرز تهیه

یکی از محبوب ترین غذاهای اعضای خانواده آش است. آش رشته یک نوع غذای رضایت بخش، دلچسب و چسبناک با طعمی عمیق است.این آش را به طور سنتی در دیگ‌های قدیمی بزرگ می‌پزند و در ایام خاصی همچون عزاداری، نوروز یا برای نذری سرو می‌کنند. خوردن این سوپ در جشن نوروز نشان می‌دهد که چگونه سفر پیش‌رو را پیش‌بینی می‌کنید در حالی که رشته‌ها مظهر اقبال خوب برای سال جدید هستند.
در نگاه اول متوجه لیست طولانی مواد تشکیل دهنده این سوپ خواهید شد که به دلیل عمق و پیچیدگی طعم آن است. با این حال، اجازه ندهید فهرست مواد تشکیل دهنده شما را از امتحان کردن این دستور غذا منصرف کند، زیرا تقریباً همه مواد به راحتی در دسترس هستند.آش رشته نیز مانند بسیاری از غذاهای ایرانی، بهتر است حدود 10 دقیقه پس از اتمام پخت و آماده شدن آش، سرو شود. آش به طور سنتی با نان سنگک همراه می شود، نان تخت ایرانی که بر پایه خمیر ترش پخته می شود، اما می توان آن را با هر نان پهنی مانند پیتا یا نان لواش سرو کرد. یک ضرب المثل قدیمی ایرانی می‌گوید «طرف آش دهن سوزی نیست » ولی این آش که در اصل مادر تمام آش‌ها و سوپ‌های ایرانی است واقعاً «آش دهن سوزی»است. آش رشته غذایی مقوی است و از مواد مغذی زیادی مثل حبوبات اسفناج پیاز و رشته ترکیب شده است. هر خانواده روش خاص خود را برای تهیه آش رشته دارد به روش من پیاز داغ روی آش خیلی زیاد است در حالی که خود آش هم دارای پیاز داغ زیادی است. در گذشته بعضی‌ها با مقادیر زیادی قیمه گوشت و گوجه فرنگی روی آش را تزیین می‌کردند که به نظر من اصلاً گزینه مناسبی برای تزیین نیست. اگر شما اهل امتحان کردن چیزهای مختلف هستید، میتوانید تست کنید ببینید کدام روش را بیشتر دوست دارید.

نکاتی در باب پاک کردن سبزی

1.ابتدا سبزی آش را تهیه کرده که شامل تره گشنیز جعفری و کمی برگ چغندر در فصل تابستان و بهار است، به علاوه  کمی اسفناج در فصل سرد سال می‌باشد. (تره گشنیز جعفری به یک اندازه در آش استفاده شده و 100گرم هم برگ چغندر استفاده می‌کنیم) برای هر یک عدد رشته یک کیلو سبزی آش به کار می‌رود.

گشنیز نرم است و برای پاک کردن آن باید از جایی که ساقه اش نازک می شود را با چاقوی تیز برید.

سبزی جعفری کمی سفت است، و در هنگام پاک کردن نباید ساقه آن را بریزیم، باید از جایی که ساقه اش نازک می شود را با چاقو برید.( جعفری در فصل زمستان ساقه نرم‌تری دارد و می‌توان از ساقه‌های آن هم استفاده کرد.)

در پاک کردن تره، باید سر سوخته‌ یا قهوه ای تره‌ ها، انتهای زرد شده تره‌ ها و سبزی‌ های اصطلاحاً زنگ زده و له شده را با چاقو جدا کنید. تره‌های نازک را میتوانید برای استفاده در سبزی خوردن کنار بگذارید. در کل تره‌هایی که سالم هستند را برای خرد کردن، کنار بگذارید.

 

2.بعد از اینکه سبزی‌ها رو پاک کرده، باید از کمی سرکه یا نمک برای ضدعفونی کردن آنها استفاده کنیم، آنها را در ظرف بزرگی ریخته آب سرد روی آن می‌ریزیم. دو الی سه بار آب آنها را عوض میکنیم و اجازه می‌دهیم کاملاً آب‌های سبزیهای شسته شده خارج شود بعد آنها را با سبزی خرد کن، خرد می‌کنیم.( سبزی آش را باید به صورت متوسط و رو به درشت خرد کنید.)

طرز پخت پیاز داغ

1.ابتدا پوست پیازها را جدا کرده، بعد آنها را به صورت خلالی خرد کرده و داخل آبکش بریزید.

2.پیاز های خلال شده را شسته و آبکشی کرده، اجازه میدهیم چند دقیقه ای آب پیاز ها خارج شود.

3.حالا در تابه‌ای روغن ریخته سپس پیاز ها را اضافه نموده، آنها را سرخ می‌کنیم. وقتی که پیازها طلایی شدند به آن کمی نمک، زردچوبه و نعنای خشک اضافه می‌کنیم. در ضمن اگر دوست داشتیم می‌توانیم سیرداغ هم درست کنیم ولی این سلیقه‌ای است چون برخی از افراد از بوی سیر در آش رشته خوششان نمی‌آید.

طرز تهیه سیرداغ

1.در ابتدا سیرها را پوست کنده،با چاقو خیلی ریز خرد کرده و می‌شوییم و اجازه میدهیم چند دقیقه ای آب سیر ها خارج شود. حالا شعله ی گاز را کم کرده، سیر ها را درون تابه کوچکی با کمی روغن تفت می‌دهیم و کمی که تفت خورد به آن زرچوبه و نعنای خشک اضافه می‌کنیم. گاز را زود خاموش می‌کنیم چون اگر حرارت زیاد باشد سیر می‌سوزد و مزه تلخی به غذای ما می‌دهد.

طریقه پخت حبوبات آش

حبوبات به کار رفته در آش: شامل نخود، لوبیای سفید، کمی چیتی و لوبیای کپسولی است. باید در آش رشته نسبت نخود و لوبیای سفید تقریباً مساوی باشد.

1.ابتدا نخود و لوبیاها را از شب قبل در آب ولرم بخیسانید و چندین بار آب آنها را عوض کنید.

2.روز بعد، برای آخرین بار آب نخود و لوبیا ها را باز هم عوض کنید. 

3.داخل قابلمه آب ریخته، نخود و لوبیا ها را به آن اضافه کنید.

4.حالا، آنها را داخل قابلمه روی حرارت متوسط به  مدت دو ساعت می‌گذاریم تا بپزد و اگر عجله داشتیم حبوبات را به مدت یک ساعت درون زودپز می‌پزیم.

5.عدس درشت را هم درون قابلمه جداگانه‌ای به همراه آب می‌گذاریم تا پخته شود. حالا به سراغ پختن آش رشته می‌رویم.

طرز پخت آش رشته

1.درون قابلمه بزرگی آب ریخته و اجازه میدهیم جوش بیاید.

2.وقتی که آب به جوش آمد سبزی را به آن اضافه می‌کنیم. درب ظرف را نمی‌گذاریم و کمی روغن به سبزی‌ها اضافه می‌کنیم تا رنگ آنها سبز بماند و سیاه نشود.

3.حدوداً بعد از ۱۵ دقیقه که سبزی‌ها پخت، حبوبات را به آن اضافه کرده و چند دقیقه اجازه می‌دهیم که جوش بخورد.

4.سپس رشته‌های آش را به ۴ قسمت تقسیم کنید. حالا رشته‌های مساوی را به قابلمه اضافه کرده و به صورت مداوم هم می‌زنیم تا رشته‌ها به هم نچسبد.

5.بعد از ۱۰ دقیقه جوشیدن، نمک و فلفل را زده و آن را تست می‌کنیم.( می‌توانیم برای خوب جا افتادن آش یک قاشق غذاخوری از پیاز داغ را با کمی از روغن در ظرفی ریخته و دو قاشق غذاخوری آرد را با آن روی حرارت تفت داده و به آش اضافه کنیم تا جا بیفتد)

5.در نهایت، کم کم پیاز داغ‌های سرخ شده را به آن اضافه کرده و حرارت زیر آش را کم کرده تا جا بیفتد.( میتوانیم از پیاز داغ‌های سرخ شده، کمی نگه داشته و با کشک ساییده شده برای تزیین آش از آنها استفاده کنیم.)

نکات دستور غذا

- نکته‌ای که لازم است اینجا بیان شود این است که برای نذری‌ها که حجم آن زیاد است باید رشته‌ها را سه قسمت کرد تا رشته در آش له نشود.

برچسب ها: آش, آش رشته
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.