مجله خوراکی ها دستورهای غذایی نان و خمیر نان
طرز تهیه نان قهوه و شکلات

طرز تهیه نان قهوه و شکلات

محدثه ابراهیمی محدثه ابراهیمی در 11 مرداد 1402 magfood.ir/4o
فهرست مطالب
مواد لازم
مواد لازم میزان
آب به مقدار لازم
آرد سه صفر (آرد شیرینی) 300 گرم
- حدودا بین 250-300 گرم متغیر است.
خمیر مایه 5 گرم
روغن مایع 30 گرم
شکر سفید 1 قاشق مربا خوری
شکر قهوه ای 40 گرم
شکلات چیپسی 1 قاشق غذاخوری
شیر گاو پرچرب 120 گرم
- شیر، حتما باید ولرم باشد.
پودر قهوه فوری نسکافه 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

1 - در شروع کار، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید.

2 - ظرف مناسبی انتخاب کرده و آرد را 3 بار در آن الک کنید و کنار بگذارید. 

3 - شیر ولرم ( دمای آب یا شیر نکته بسیار مهمی در فرآیند تخمیر است و حتما باید ولرم باشد. برای اینکه از دمای شیر مطمئن بشوید، می‌توانید از یک درجه حرارت استفاده کنید. دمای شیر باید چیزی در حدود 100 الی 110 درجه فارنهایت  « یا همان 40 درجه سانتی گراد» باشد. فراموش نکنید که اگر شیر خیلی داغ باشد، خمیر مایه را به طور کلی از بین خواهد برد.) را داخل یک کاسه شیشه ای ریخته،1 ق م شکر را داخل شیر ولرم اضافه کنید و باهم ترکیب کنید. ( ظروف شیشه ای برای این کار مناسب تر هستند. ظروف استیل را نیز میتوانید برای عمل آوردن خمیرمایه استفاده کنید ولی سایر ظروف فلزی به دلیل واکنش دادن با خمیرمایه میتوانند به آن صدمه بزنند.) 

4 - حالا پودر خمیر مایه را هم به آن اضافه کنید و درب روی آن را بگذارید تا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند و به عمل بیاید. (ظرف خمیرمایه را در جای ثابتی کنار گذاشته و صبرکنید. اگر ظرف درمجاورت هوای خنک و باد باشد بهتر است روی آن را بپوشانید.
ذرات خمیرمایه به تدریج در شیر حل و ته نشین میشوند. بعد از چند دقیقه خمیرمایه ها فعال شده و به صورت کف روی سطح شیر قرار می‌گیرند و بوی خاص خمیر مایه به مشام می‌رسد و اگر خمیر مایه مرغوب باشد میتوانید آن را حس کنید.) 

5 - حالا نوبت به قهوه ترک می‌رسد، قهوه ترک را با کمی آب سرد داخل جذوه روی حرارت بگذارید و وقتی آماده شد از روی حرارت بردارید. (برای تهیه این قهوه نباید اصلا عجله کنید؛ چون هرچه فرآیند دم‌آوری آهسته‌تر باشد، کیفیت قهوه تشکیل‌شده بهتر خواهد بود. بعد از دیدن فوم روی قهوه، جذوه را از روی حرارت بردارید.) 

6 - در ظرف دیگری، روغن مایع و شکر قهوه ای رو با هم مخلوط کنید، تا ترکیب یکدستی شود. سپس قهوه آماده شده و از حرارت افتاده را هم به آن اضافه کنید. 

7 - حالا خمیر مایه به عمل آمده را هم به این ترکیب اضافه کنید. 

8 - آردی که در ابتدای کار الک نمودید را کم کم به این ترکیب اضافه کنید. 

- میزان آرد در دستور تقریبی است «شاید لازم باشد در حد چند گرم آن را کم یا زیاد کنید» زیرا نژاد های مختلف گندم با هم فرق میکنند و چسبندگی های مختلفی  را به وجود می آورند.

9 - خمیر را به مدت ده دقیقه با دست ورز بدهید یا حتی می‌توانید دو الی سه دقیقه ورز بدهید و بعد داخل دستگاه خمیرزن بریزید تا کاملا آماده شود .

10 - خمیر را داخل ظرفی که کمی آن را با اسپری روغن چرب نموده اید، بگذارید. و روی آن را بپوشانید حالا اجازه بدهید تا یک تا یک و نیم ساعت استراحت داشته باشد. 

11 - بعد از زمان گفته شده و بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، پف خمیر  را با ورز دادن بگیرید و یک دقیقه دیگر ورز بدهید تا فرم یکدستی بگیرد و هوای اضافی موجود در خمیر خارج شود. 

12 - در انتها میتوانید کمی شکلات چیپسی هم به این خمیر اضافه و کاملا ترکیب کنید. 

13 - نحوه طرح دادن به این نان بنا به سلیقه افراد متفاوت هست. می‌توانید خمیر را داخل قالب لوف قرار دهید  (سایز قالب من ۱۰ در ۲۵ میباشد. ) قالب را با روغن و آرد چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید. اگر از کاغذ روغنی استفاده کردید، پوسته کاغذ روغنی را نیز اسپری روغن کنید. (توصیه به استفاده از کاغذ روغنی است.) 

14 - سپس خمیر را داخل قالب قرار دهید و روی آن را با حوله تمیز بپوشانید تا گرم بماند. اجازه بدهید تا به مدت‌ ۲۰ الی ۲۵ دقیقه خمیر استراحت دوم داشته باشد.

15 - بعد از استراحت دوم، خمیر به رومال نیازی ندارد، نهایتا شما می‌توانید با کمی شیر رویه خمیر را با قلمو بپوشانید و به عنوان تزئین از کمی شکلات استفاده کنید. 

16 - رویه نان ها را با تیغ تیز برش دهید.

17 - داخل فری که از قبل گرم شده است به دمای ۱۹۰ درجه،قالب را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه قرار دهید. ( نشانه پخته شدن ، استفاده از خلال دندان است. یک خلال دندان را در مرکز نان فرو کرده و سپس آن را خارج کنید. بررسی کنید که خلال دندان تمیز است یا چیزی به آن چسبیده است، اگر خلال دندان تمیز نیست، کیک را به داخل فر بازگردانید و اجازه دهید بیشتر بپزد. به یاد داشته باشید که زمان‌سنج را دوباره تنظیم کنید. به فاصله زمانی 3 الی 4 دقیقه این کار، را تکرار کنید تا زمانی که هنگام خارج کردن خلال دندان از نان، چیزی به آن نچسبیده باشد.)

-همچنین لازم به ذکر است باید ظرفی که درون آن آب ریخته اید در فر قرار دهید. (دلیل این کار، ایجاد رطوبت و نرم و لطیف شدن نان میباشد تا نان خشک نشود.) 

18 - بلافاصله بعد از اینکه نان ها از قالب آزاد شدند، نان را از قالب خارج کنید و روی قفسه های های سیمی بگذارید تا از هردو طرف خنک شده و نان خمیر نشود. نوش جان.

برچسب ها: نان, نان قهوه, نان قهوه و شکلات
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.