مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
مواد غدایی با طبع سرد و تر (۲)

مواد غدایی با طبع سرد و تر (۲)

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 22 بهمن 1401 magfood.ir/2h
فهرست مطالب

در یک مقاله  با عنوان مواد غذایی با طبع سرد و تر ( ۱ )‌ به برسی تعدادی از مواد غذایی که این طبع را دارند پر داختیم . استفاده ی بیش از حد این دسته از مواد غذایی باعث تجمع نابجای بلغم در بدن و یا ایجاد بیماری ناشی از بلغم بیمار گونه در بدن می شود . در این مقاله دسته ی دیگری از این مواد را بررسی می کنیم . محدودیت و یا عدم مصرف این گروه از مواد غذایی باید تحت نظر متخصص طب سنتی صورت گیرد .

دارابی :

این میوه در خانواده ی پرتقال قرار دارد . اسیدی است و برای افرادی که زخم معده و اثنی عشر دارند توصیه نمی شود . دادای ویتامین ها و املاح فراوانی است و خواص آنتی اکسیدانی دارد . جهت پیشگیری و درمان سرطان و افزایش مقاومت بدن مفید است .

مصلح :

عسل ، انگبین

دوغ و ماست :

به بدن رطوبت می دهند ، باعث افزایش اشتها می شوند و چاق کننده هستند . تقویت کننده ی نیروی جنسی است در افراد صفراوی و دموی مزاج . ماست دیر هضم است و برای افراد سرد مزاج و افرادی که معده ی ضعیفب دارند توصیه نمی شود . برای درمان اسهال گرم خوردن ماست با برنج یا آرد برنج بو داده مفید است .

مصلح :

مربای زنجبیل ، معجون های گرم ، زنیان ، نعناع ، اویشن ، سیر ، کاکوتی ، زیتون ،سیاه دانه و پونه

زغال اخته :

جهت اسهال و زخم معده و روده و تقویت معده و روده مفید است . عطش را بر طرف می کند و التهاب معده را درمان می کند . همچنین التهاب کبد ، غلیان خون و سوء مزاج صفرا را از بین می برد . از رسیدن بخارات مضر به مغز جلوگیری می کند .

مصلح :

عسل ، گلنگبین

سرشیر:

مانند شیر و ماست دارای رطوبت است . سردی آن از شیر کمتر است و به اندازه ی خامه چرب نیست . مصرف آن با عسل و یا انواع شیره ، چاق کننده است .

مصلح :

عسل

سیب زمینی :

از غده های نشاسته ای است . دارای هر دو نوع نشاسته ی قابل هضم که تبدیل به گلوکز می شود و قند خون را بالا می برد و نوع دیگر که مقاوم به هضم است و باعث کاهش وزن و کاهش اشتها می شود و حساسیت به انسولین را افزایش می دهد ، می باشد .

مصلح :

دارچین ، زنجبیل ، آویشن شیرازی

شفتالو :

ملین و مسکن خون و صفرا و تشنگی می باشد . برای خنک کردن مغژ و مرطوب کردن مزاج افرادی که سوء‌مزاج خشک مانند سودا دارند مفید است . سودای سوخته ، تب های صفراوی ، دموی و بوی بد دهان را رفع می کند .

مصلح :

عسل ، مربای زنجبیل

شلیل :

از نظر خواص مانند شفتالو است .

مصلح :

عسل ، گلنگبین ، انیسون ، زنیان ، مصطکی و روغن زیتون

قارچ خوراکی :

دیر هضم و نفّاخ است . خون بلغمی تولید می کند .زیاد خوردن ان موجب سکته ، فلج ، سنگینی زبان و تنگی نفس می شود . ابی که از بریان کردن ان بدست می اید برای رفع آب مروارید مفید است .

مصلح :

خردل ، پختن با نمک و شوید ، روغن کنجد و زیتون ، پونه ، اویشن ، فلفل ، زنجبیل و زیره

کاسنی :

مسکن صفرا و خون غیر معمول و بیماری زا در بدن است . تشنگی را بر طرف می کند . باید تازه و شسته نشده مصرف شود چون در اثر شستن بخش لطیف گیاه از بین‌می رود . برای درمان گرمی کبد ووسرد مفید است . هر چه تلخ تر باشد در درمان امراض کبد مفید تر است . اگر آن را بجوشانند تا ساقه و برگ آن پاره شود و آب رقیق از ان جدا شود ، سپس با نبات یا ترشی میل شود ، در تصفیه ی خون بی همتاست ‌ ضماد برگ آن با سرکه جهت سردرد گرم و خشک مفید است .

مصلح :

شکر سرخ ، شربت بنفشه ، سکنجبین ، دارچین و هل

کاهو :

مسکن صفرا و خون است . خشکی صفرا و سودا و تشنگی را برطرف می کند . انسداد ها را رفع می کند . خ اب آور و ملین است و در سردر و سرفه ای که از گرمی و خشکی باشد مفید است . خوردن ان با سرکه اشتها آور است . غذائیت کاهوی پخته بیشتر از خام آن‌می باشد . مصرف زیاد آن برای سرد مزاجان و نیروی جنسی مضر است .

مصلح :

نعناع ، کرفس ، زیره ، مصطکی ، سکنجبین  و هلیله ی پرورده

 

کدو :

کادو طبع سردی دارد و بدن را سرد می کند ، رطوبت بدن را زیاد می کند و باز کننده ی گرفتگی های اعضا می باشد . ملیّن ، مدرّ ، بر طرف کننده ی یرقان است . پخته ی آک ارزش غذایی بالایی ندارد اما سریعا هضم می شود ، لذا برای گرم مزاجان و صفراوی ها مناسب است . مولّد خون صالح است اما سریعا در معده به خلط غلبه دارنده بر بدن تبدیل می شود .

مصلح :

به و آب عسل ، میخک ، زیره ، نعناع ، نمک ، روغن زیتون ، فلفل ، خردل ، آبغوره ، آب انار ، سرکه و روغن بادام

کیوی :

ملیّن و دیر هضم است . برای افرادی که معده ی ضعیف و سابقه ی ورم و زخم های گوارشی دارند توصیه نمی شود . نفاخ است و بهتر است کاملا رسیده ی ان بدون پوست میل شود .

مصلح :

عسل ، گلنگبین

گوجه فرنگی :

دانه های ان در بعضی افراد حساسیت زا است . برای کبد های سنگین مناسب نیست . دارای انتی اکسیدان زیاد است و جهت درمان و جلوگیری از پروستات و سرطان ان مفید است . افراد سیگاری باید روزانه چند عدد از ان را برای سلامت ریه و تقویت سیستم ایمنی مصرف کنند .

مصلح :

روغن زیتون

لیمو شیرین :

لطیف کننده است . اخلاط غلیظ را قطعه قطعه می کند و اماده ی خروج از بدن می کند . در درمان سردرد های گرم مفید است . تپش قلب افراد سوداوی مزاج و غلیان خون در صفراوی مزاجان را رفع می کند . در بر طرف کردن التهاب معده موثر است . در درمان تب های صفراوی ، دموی و عفونت خون کاربرد دارد .

مصلح :

شکر ، عسل و گلنگبین

ماهی :

صالح الکیموس ، زود هضم ، مرطوب کننده ، چاق کننده و شیر افزا است . در گرم مزاجان محرک نیروی جنسی و مصلح اخلاط گرم می باشد .‌برای درمان بیماری های ریوی ، ضعف کبد و کلیه یرگرم و پیچش روده موثر است . برای سرد مزاجان و افراد دارای رطوبت بالا ، افرادی که مغز مرطوب دارند و صاحبان معده ی بلغمی مضر است . با پختن در روغن گاو یا مصرف مصلحات گرم ضرر آن برطرف می شود .اگر کباب شود  روی آتش ، بهتر از سرخ کردن آن در روغن است . ماهی ها را اگر در روغن سرخ کنند باعث تشنگی و تاخیر در دفع از معده می شود . اشامیدن آب بلافاصله پس از خوردن‌ماهی بسبار مضر است  و موجب بیماری های مزمن‌می گردد . خوردن همزمان آن با شیر ، تخم مرغ و گوشت حیوانات دارای مزاج خشک ، بسیار مضر است .

مصلح :

روغن بادام ، سرکه ، سکنجبین ، پختن با دنبه ( روغن گاو ) یا کنجد ، زنجبیل ، آویشن ، عسل ، گلنگبین ، ادویه گرم

مغز :

دیر هضم ، مقوی دماغ ، مولد منی ، مالیدن ان‌جهت خشکی دماغ ، سرسام و شقاق نافع است . برای معده مضرّ است و باید با نعناع ، سرکه و ادویه جات تناول شود .

مصلح :

نمک ، آویشن ، دارچین ، زیره ، ترشی های طبیعی ، نعناع ، سرکه ، ادویه ی گرم

نخود سبز :

پاک کننده و گشاینده ی منافذ کبد ، طحال و کلیه است . با عسل جهت جراحت ها بویژه جراحات سرطانی مفید است . نوع خودروی ان ملین طبع است و حرارت غریزی را تقویت می کند . با سیر تازه جهت رفع خشونت صدا یا گرفتگی آن که در اثر خشکی است مفید است . خیسانده ی ان رر سرکه جهت دفه کرم های معده مفید است . افرادی که زخم‌مثانه دارند ، خوردن آن برای شان صرر دارد و باید با زیره مصرف کنند .

مصلح :

اویشن ، دارچین ، زنجبیل ، فلفل سیاه

هندوانه :

مدر است و خون را تصفیه می کند . غلبه ی صفرا را تسکین می دهد و تشنگی را برطرف می کند . مصرف ان برای سرد مزاجان و افرادی که معده ی رطوبتی و سرد دارند و مشکل طحال دارند مضرّ است .

مصلح :

پوست هندوانه ، عسل ، گلنگبین

 

برچسب ها: بلغم, سرد و تر, مزاج, طبع
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.