مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
ممنوعات نوشیدن آب

ممنوعات نوشیدن آب

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 13 مهر 1401 magfood.ir/S
فهرست مطالب

بدن انسان‌برای حیات واعمال سلولی و ... به آب نیاز دارد . اما چقدر در روز نیاز است که آب مصرف شود؟

چه موقع آب بنوشیم و چه موقع ننوشیم ؟

طب سنتی و حکما از جمله بوعلی سینا و اهل بیت علیهم السلام تاکید بر کم نوشیدن آب ویا نوشیدن آن فقط در زمان تشنگی دارند . چرا که آب زیاد با رطوب زیادی که در بدن ایجاد می کند باعث رخوت و سستی می شود . این توصیه که هر روز ۸_۱۶لیوان آب بنوشید برای همه ی افراد مفید نیست و چه بسا ضرر هم داشته باشد .مانند درخت نخل که آب کمی نیاز دارد ولی محکم و استوار است ولی ریشه ی درختانی که در آب هستند بسیار سست هستند و چه بسا با یک طوفان از ریشه در می آیند .

مضرات زیاد آب نوشیدن :

- زیاد آب نوشیدن در ابتدا باعث ضعف حرارت عریزی در اعضای رئیسه بدن مانند قلب ، مغز و کبد شده و توان جذب و دفع مواد و سایر اعمال این اعضا را ضعیف می کند . که بدنبال آن در اعضایی که حرکت دارند مانند دست و پا ضعف حرکت ویا رعشه ایجاد می شود .

- دوم آن که کبد توانایی تشخیص آب زیاد وارد شده و خون را از دست نی دهد و مقدار زیادی از این آب به همراه خون به اعضای بدن می رود و باعث تجمع در پرده ی صفاقی اطراف شکم می شود .

- قبل از زمان مشخص شده غذا را به اعضا تحویل می دهد که خود مشکل ساز است .

چه زمان هایی آب نوشیدن ممنوع است :

- در حالت ناشتا و بویژه اب سرد و در زمان های سرد ؛ چون در حالت ناشتا اب بلافاصله جذب بدن شده و به اعصای رئیسه ( قلب ، کبد و مغز ) می رسد و آنها را ضعیف می کند .

- بعد از حرکات شدید ورزشی ، حمام ، جماع ؛ که در همه ی این حالات بدن گرم شده است و آب به سرعت جذب می شود و موجبات ضعف اعضای رئیسه را فراهم می کند . ( در این حالت اگر تشنگی خیلی شدید بود و امکان صبر کردن وجود نداشت کمی آب مزه مزه شود ویا ابتدا اندکی نان خورده شود تا سرعت جذب آب کاهش یابد .

- بعد از خوردن میوه های ابدار مانند خربزه ، هندوانه ، زرد آلو و ... که باعث فساد هصم آنها و بروز بیماری های متعدد می گردد .

- در حین خواب ، پس از خواب و بلافاصله بعد از برخاستن از خواب ، چرا که باعث ضعف سیستم عصبی می شود .

- مصرف آب یخ و اب سرد بلافاصله بعد از غذاهای چرب که باعث اختلال در هضم و جذب غذا می سود . آ ب سرد باعث گرفتگی عروق و بیماری قلبی می شود .

 - بعد از مصرف غذاهای شیرین و شور 

- در حین غذا و یا بلافاصله بعد از آن ؛ مخصوصا در افراد با معده ی سرد و ضعیف .

- پس از صرف غذاهای لزج ، غلیظ و مرطوب مانند کله پاچه

- پس از مصرف داروهای مسهل و در حین بیماری اسهال .

حداقل فاصله زمانی بین خوردن غذا و نوشیدن آب باید زمانی باشد که آب از فم معده عبور کرده و در قعر معده باشد که نشانه ی آن احسلس سبکی در معده است .

نوشیدن مایعات بین غذا باعث جدایی بخش های مختلف غذا می شود و باعث فساد در هضم غذا می شود .

چه زمانی باید آب نوشید ؟

تا تشنگی غالب نشود نباید آب نوشید ‌. نوشیدن آب در غیر این موارد باعث افزایش بلغم و میزان رطوبت های بدن می شود و بیماری زا است . این رطوبت زبادی در بدن عامل سرماخوردگی و انفلو نزا است زیرا این آب زیادی در بدن بخار نی شود و این بخارات به سمت سر حرکت می کنند و با کوچک ترین سرمایی باعث ابتلا و درگیری بویژه در ریه می شوند .

امام صادق علیه السلام : تا به آب اشتها میدا نکرده اید از آن نخورید . ( اصول کافی ، ج ۶ ص ۳۸۲ ) .

 

تشنگی صادق کدام است ؟

تشنگی صادق زمانی است که بدن بخاطر از دست دادن رطوبت ، از بین بردن بیوست و رقیق کردن غذا به آب نیاز داشته باشد . در تشنگی صادق با نوشیدن آب حالت تشنگی برطرف می شود .

اما گاهی به علت تجمع مواد شور و لزج در معده احساس تشنگی بوجود می آید و این احساس  تشنگی با آب خوردن از بین نمی رود . در این نوع تشنگی بعلت بلغم شور و یا سودای سوخته که در معده تجمع دارد بعد از غذا خوردن احساس تشنگی ایجاد نی شود . باید در رفع آن صبور بود و فقط با خوردن آب و عسل یا آب گرم درمان می شود .

البته گاهس احساس تشنگی در زمان مصرف غذا عارض می شود . اما بهترین زمان نوشیدن آب قبل از غذا و دوساعت بعد از صرف عذاست که غذا از معده خارج شده باشد . علت تشنگی در زمان مصرف غذا :

۱- از ادویه های تند استفاده شده باشد .

۲-- خشکی شدید معده که خوردن غذا ِن را بدتر می کند . در این حالت می ت تن از غذای آبکی استفاده کرد و یا قبل از شروع به غذا خوردم کمی آب مصرف شود .

افراری که گرم مزاج هستند و کودکان بعداز صرف غذا حتما به نوشیدن کمی آب نیاز دارند تا هضم خوبی داشته باشند و خلط ناصالحی ایجاد نشود .

 

برچسب ها: مزایا, آب
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.