مجله خوراکی ها طب سنتی بیماری ها و درمان
بهار نارنج ، معطر و پر خاصیت

بهار نارنج ، معطر و پر خاصیت

سمانه سادات متینی سمانه سادات متینی در 02 آبان 1401 magfood.ir/r
فهرست مطالب

در فصل بهار درخت نارنج شکوفه می دهد و گل سفید و معطری می دهد که به آن بهار نارنج می گویند . این گیاه معطر اسانس ویژه ای دارد که در تهیه عطر به کار می رود . در پزشکی از گل ، برگ ، میوه و پوست و اسانس درخت بهار نارنج استفاده می شود. 

- بهار نارنج از خانواده ی نارنج یا Rutaceae می باشد .

- ترکیبات آن شامل : اسانس نرولی ( منوترپن های لینالول ، لینالیل استات ) ، فلاوونوئیدها و تانن ها می باشند .

- این گیاه دارای ویتامین های B , C و D می باشد .

- گل بهار نارنج بصورت دمنوش ، عرق و مربا قابل استفاده است .

خواص درمانی :

- مزاج : مزاج این گل گرم و خشک است  . و در درمان انواع بیماری هایی که بعلت سردی عارض می شوند مفید است . 

- تقویت بدن :

بهار نارنج هم مقوی جسم است و هم مقوی روح . یعنی در رفع افسردگی ها و انواع مشکلات روحی موثر است . مغز را تقویت می کند و انواع گرفتگی در آن را برطرف می کند .

رفع بی خوابی :

انواع مشکلات بی خوابی که زمینه ی عصبی دارند و یا براثر فکر و خیال ایجاد می شوند بل نوشیدن دمنوش این گل ویا حتی بوییدن آن قابل درمان است .

صرع :

استفاده از این گل برای مبتلایان به صرع و تشنج مفید است .

قلب :

این گل تقویت کننده ی قلب است . بنابراین انواع بیماری های قلب و مشکلاتی که در قفسه ی سینه ایجاد می شود با مصرف این دمنوش بهبودی را تجربه می کنند .

سنگ کلیه و سنگ مثانه :

اگر عرق بهارنارنج‌را با آب کرفس به نقدار مساوی مخلوط کنند ترکیب حاصل شده برای رفع سنگ کلیه و سنگ مثانه سودمند است .

تقویت معده :

افرادی که معده ی ضعیفی دارند می توانند از مربای بهارنارنج استفاده کنند . همینطور برای رفع نفخ و سوزش سر دل مفید و سودمند است .

صرع و تشنج :

اختلالات عصبی که با تشنج و حملات صرع خود را نشان می دهند و گاهی مشکلات گوارشی نیز با آن همراه است و دامنه ی این حملات وسیع است  ، مصرف دمنوش بهار نارنج برای شان مفید است .

رفع ترش کردن معده :

معده های ضعیف که بعد از صرف غذا دچار ترش کردن می شوند ، پوست نارنج برای شان موثر و درمان مفیدی است .برای این‌منظور یک قاشق سوپخوری از پوست نارنج را در یک لیوان ابجوش به مدت ده دقیقه دم کنید  و روزی ۳ فنجان از آن بنوشید .

افزایش اشتها :

از انجایی که بهارنارنج مقوی معده و مغز است ، در درمان بی اشتهایی هایی که زمینه ی عصبی دارند یا ناشی از ضعف معده است  ، باعث رفع مشکل و افزایش اشتها می شود . و بطور کلی در همه ی افراد کم اشتها باعث افزایش اشتها می سود . برای این منظور همان دستور تهیه دمنوش برای رفع ترش کردن معده استفاده شود .

سر درد :

یکی از علل انواع سردرد صعف سیستم عصبی است . بهار نارنج بعنوان یک تقویت کننده ی معز و ارام بخش در رفع سردرد ، بویژه سردردهای عصبی و میگرنی موثر است .

ضد انگل  :

از خصوصیات دیگر بهارنارنج معطر و زیبا رفع مشکلات دل میچه و سوء هاضمه ی ناشی از وجود کرم و انگل در دستگاه گوارش است  که در بین کودکان بسیار شایع است .

نکته :

مصرف ناچیز بهارنانج مشکلی ابجاد نمی کند ولی در صورتی که تمایل به بهره از خ اص درمانی آن دارید و داروی خاصی مصرف دارید ویا در دوران بارداری و شیردهی هستید ، حتما با پزشک مشورت کنید .

 

برچسب ها: خواص, بهارنارنج
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک بگذارید در :
مطالب مرتبط

مشاهده موارد بیشتر
نظر خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.